Consument houdt ICT-ondernemer verantwoordelijk
Utrecht, 24 februari 2012 – Dataverlies tijdens de reparatie van computers is onnodig en kan voorkomen worden. ICT-ondernemers halen zich onnodig de woede van de consument op de hals wanneer er data verloren gaat. Dat vindt Stellar Data Recovery.
ICT Waarborg, de belangenbehartiger voor de ICT-branche in Nederland, meldt in haar laatste nieuwsbrief dat diverse ICT-ondernemers die tijdens een reparatie data hadden verloren daarvoor vervolgens door boze klanten verantwoordelijk werden gehouden. Los van wie er juridisch gelijk heeft kan een discussie volgens Stellar Data Recovery makkelijk worden voorkomen.
‘Data hoeft niet verloren te gaan tijdens de reparatie van een computer of een opslagsysteem. Het kan voorkomen, of hersteld, worden’, zegt Kees Jan Meerman, Chief Operations Officer bij het datarecoverybedrijf. ‘Wanneer de consument zelf geen back-up heeft gemaakt terwijl het wel mogelijk is, dan kan de ICT-ondernemer dit zelf alsnog doen. Hiervoor is speciale software ontwikkeld zoals het programma Insta Back Up.’
Mocht het volgens Meerman toch gebeuren dat er data verloren gaat, dan kan het in 98% van de gevallen hersteld worden. ‘Zeker wanneer de data verloren gegaan is door ‘slechts’ het formatteren van de computer, maar ook in veel andere gevallen. De ICT-ondernemer kan dit vaak nog zelf doen ook met behulp van de door de research & development afdeling van Stellar ontwikkelde datarecoverysoftware.’
Reddingsadvies
Voor de reparaties waar het doel is om data op een computer alsnog te redden of om deze bijvoorbeeld te herstellen wordt aangeraden geen enkel risico te nemen en de helpdesk van Stellar Data Recovery te bellen. Meerman: ‘Wij ondersteunen IT-bedrijven met advies over wat de meest geschikte recovery- of herstelsoftware is voor die situatie. In zware gevallen kan het opslagsysteem behandeld worden in ons laboratorium in Utrecht. Hiervoor gaat Stellar dikwijls partnerships aan met IT-bedrijven. De data wordt snel en op een veilige manier gered. De discussie over dataverlies is vermeden. En de consument is niet boos, maar het IT-bedrijf juist dankbaar voor al zijn diensten.’
Verzekeringswerk
Als een IT-bedrijf aansprakelijk wordt gesteld door de klant en dataverlies valt onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering dan zal de verzekeraar in de regel de zaak in eigen hand willen nemen. Niet zelden wordt Stellar gevraagd de data alsnog terug te halen. De kosten van de datarecoveryoperatie kunnen dan onder de verzekering komen te vallen.
Over Stellar Data Recovery
Stellar Data Recovery is een gespecialiseerd IT-bedrijf dat wereldwijd hoogwaardige dataherstelsoftware- en diensten levert. Met meer dan honderd dataspecialisten, laboratoria in Nederland, de Verenigde Staten en Azië en de meest uitgebreide reeks van zelf ontwikkelde datarecoverysoftware is Stellar internationaal toonaangevend op het gebied van datarecovery.
De helpdesk van Stellar is te bereiken via 030 7600 700, via de chatfunctie op www.stellar.nl en per e-mail: [email protected] .
Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform