Ook in de tweede helft van 2012 blijken consumenten alsmaar vaker op zoek naar tweedehands artikelen. Mede dankzij de economische crisis zit de belangstelling voor gebruikte spullen al een paar jaar in de lift, maar ook nu nog rapporteren eigenaars van handelssites dat de bezoekersaantallen maar blijven stijgen. De website Winkelkraam.nl voegde zelfs tientallen nieuwe rubrieken toe, om de toestroom van bezoekers, verkopers en hun tweedehands spullen in goede banen te leiden.
Is het de crisis?
Tweedehands verkoopsites als Winkelkraam.nl zijn natuurlijk blij met de stijgende bezoekersaantallen. Ook zij vermoeden dat de economische crisis mensen prijsbewuster maakt. Maar het is niet alleen dat. De webmasters melden: “Dezelfde leuke spullen voor minder kopen, wie wil dat nu niet? Dat zal ongetwijfeld de voornaamste reden zijn dat mensen eens op internet gaan kijken. Maar daarnaast kom je zo ontzettend veel verschillende artikelen tegen, dat we het idee hebben dat bezoekers steeds vaker gewoon even komen rondneuzen. Iets leuks dat ze kennen van vroeger, een hobby artikel of dat ene item om een verzameling compleet te maken.”
“Het moet wel gratis”
Winkelkraam.nl hanteert een, voor internet, bijzonder concept. Ze hebben de vrijmarkt naar internet gebracht. Verkopers kunnen gratis een kraam openen, en gratis hun spullen aanbieden. Dat het gratis is, is belangrijk volgens de webmasters. “Logisch ook wel eigenlijk. Voor het aanbieden van bepaalde soorten artikelen moet op de grote websites betaald worden, en juist in deze tijd denk je dan goed na of je je spullen wel gaat verkopen. In de vijf en een half jaar dat onze site inmiddels bestaat, is alles altijd gratis geweest. Dat houden we zo!”
Bron: EMEA Persberichten Publicatie Platform