Persbericht schrijven

Iedereen kan een persbericht maken. Een persbericht dient een nieuwsfeit te bevatten. Bijvoorbeeld indien een bedrijf een nieuw product op de markt brengt of een uitvinding doet. Een reorganisatie is ook een nieuwsfeit, indien er ontslagen vallen dan is dat zeker een nieuwsfeit. Helaas zijn er ook partijen die misbruik maken door persberichten uit te geven welke een spam achtig karakter hebben zoals nieuwe websites die van start gaan of een vernieuwing van een website. Wilt u dat uw bericht gepubliceerd wordt zorg er dan voor dat het bericht aangemerkt wordt als nieuwsfeit en geen of slechts een hyperlink op te nemen in uw bericht. Het hebben van hyperlinks in uw bericht is een indicatie voor de redactie of de lezer dat het om een bericht met een spam achtig karakter gaat. Zorg er voor dat uw persbericht er netjes uitziet en dat er wordt geschreven op een dusdanige manier dat de lezer het kan begrijpen. Geef uw bericht ook de kenmerken van een persbericht mee, door aan het begin van uw bericht aan te geven dat het om een persbericht gaat. Dit kan men doen door de tekst: persbericht te vermelden.

Een persbericht kan waardevol zijn voor uw bedrijf of organisatie. Het is niet alleen een vorm van communiceren met de doelgroep maar het is vaak gratis. Een persbericht plaatsen kost in principe niets. De meeste organisaties waar u uw persberichten kwijt kunt voor publicatie rekenen weinig tot niets voor de verspreiding  of publicatie van uw persbericht.

Persbericht schrijven

U dient zich eerst af te vragen welke boodschap men wilt overbrengen. Vervolgens kunt u een omschrijving maken van de boodschap of nieuwsfeit welke u wilt overbrengen aan uw doelgroep.  Houd het bericht kort en zakelijk en zorg dat alle feiten kloppen.

Zorg er ook voor dat alle contact gegevens kloppen en dat contactpersonen bereikbaar en bereid zijn om interviews te geven en weten dat ze gebeld kunnen worden.

Een persbericht bestaat uit 4 delen namelijk:

1.Titel
Hier geeft u een korte en duidelijke titel op. Zorg ervoor dat de titel aandacht trekt maar maak hem niet sensationeler dan het bericht rechtvaardigt.

Vergeet niet aan te geven dat het om een persbericht gaat door uw bericht aan te kondigen met de tekst: "PERSBERICHT". Geef ook de datum en de plaats van het nieuwsfeit op.

2. Inleiding
Hier vertelt u in het kort waar uw bericht over gaat en geeft dus een inleiding op de kern van uw boodschap. De vragen wie, wat, waar en wanneer dienen zeker beantwoord worden. De kwaliteit van dit stukje moet de journalist overtuigen dat de rest ook de moeite waard is om te lezen en te publiceren.

3. Kern
Hier vertelt u de boodschap welke u wilt overdragen. Hou de tekst zo kort en bondig mogelijk en vermijd dubbele informatie. Schrappen is communiceren, dus houd de boodschap kort, helder en eenvoudig te begrijpen voor de lezer.

4. Samenvatting
Hier beschrijf je in enkele woorden de samenvatting van de kern van uw boodschap en u kunt hier ook een eventuele aanbeveling doen.

Als laatste dient er een zogenaamde noot voor de redactie opgenomen worden van uw bericht. Hier in staan gegevens van de uitgever van het persbericht en wie, hoe en waar een contactpersoon te bereiken is voor meer informatie omtrent het persbericht. Vaak geven bedrijven aan dat dit niet voor publicatie bedoelt is.

Bekijk hier een voorbeeld van een persbericht om een indruk te krijgen hoe een persbericht er uit hoort te zien. Wil je weten wat voor voordelen en waar je gratis persberichten kunt publiceren bekijk dan dit artikel ook eens.